• Српски језик
  • Русский
karijes na zubu

Karijes zuba

Karijes zuba je jedna od najraširenijih bolesti i predstavlja bolest zuba u toku koje bakterije oštećuju tvrda zubna tkiva kao što su gleđ, dentin i cement. Ova tkiva se demineralizuju i raspadaju stvarajući šupljinu u zubu.

Kada nastaje

Izloženost kvarenju zuba  je veća pri učestalom konzumiranju hrane i pića koja su bogata ugljenim hidratima. Takođe, kvarenju zuba pogoduje neredovna ili nedovoljna higijena usta i zuba. Bakterije koje žive u usnoj šupljini za svoju ishranu koriste ugljene hidrate, pri čijoj se razgradnji stvara kiselina koja nagriza zubnu gleđ.

Simptomi

Karijes počinje kao sitna tačka na površini zuba koja se može razviti u veliki kavitet. Nekad se može videti direktno, pri pregledu, a ponekad samo na rtg snimku, naročito ukoliko se nalazi između zuba.

Osoba koja ima karijes na zubu ne mora biti svesna toga. Prvi znak karijesa može biti bela zamućena mrlja na zubu koja nastaje zbog demineralizacije gleđi. Kako bolest zuba napreduje može preći u braon boju i na kraju se stvara šupljina u zubu tj.kavitet. Kada se on formira, gubitak tvrdog zubnog tkiva je ireverzibilan. Kada karijes prođe kroz gleđ i dođe do dentina  kroz čije kanaliće prolaze sitni nervni završetci, javlja se bol. Bol se pojačava na toplo, hladno i slatko.

Lečenje

Ukoliko se ova bolest zuba ne leči nastaje bol, oštećenje zubnog živca i infekcija okolnih prostora. Karijes najčešće zahvata zube, na kojima se hrana lakše skuplja. Oblikom su najizloženiji kutnjaci i pretkutnjaci. Posebno su osetljivi prostori između dva zuba, koji su nedostupni za čišćenje četkicom za zube.

Ukoliko karijes nije zahvatio živac u zubu i nema kontinuiranih bolova, već bol traje samo dok se konzumira odgovarajuća hrana i posle toga prestaje, u tom stadijumu popravka zuba obuhvata uklanjanje razmekšalog dentina i popunjavanje kaviteta sa odgovarajućim materijalima (plombiranje zuba).

Prevencija

Prevencija nastanka karijesa je od velikog značaja. Potrebno  je pravilno i redovno održavati higijenu usta i zuba, izbegavati cigarete, alkohol, gazirana pića i kafu, i hranu koja obiluje ugljenim hidratima, kako bi se mogućnost nastanka karijesa svela na minimum. Potrebno je i najmanje dva puta godišnje posetiti svog stomatologa, kako bi se u slučaju pojave karijesa pristupilo lečenju u najranijoj fazi, dok je karijes zahvatio površinske strukture zuba.

Autorka: dr stom. Marija M. Milovanović

Comments are closed.